Bezár
Gyógyulás magazin

A nap és a napsugarak mind ultraviola (UV) sugárzást keltenek .  Az UV sugárzásnak kitett test, a bőr korai elöregedéséhez és bőrkárosodásához vezethet, ami bőrrákot okozhat.

Minden korosztálynak és bőrfajtának korlátozni kell napon töltött időt, különösen a 10.00 és 16.000 óra között, kerülni kell az UV-sugárzást, pl.: a napozást. Fontos szem előtt tartani, hogy az UV-sugárzás homokon, vízen, járdán tükröződik,  és a szélvédőkön és ablakokon keresztül is áthatol.

Annak ellenére, hogy a bőrrák gyakoribb a világosabb bőrszínnel rendelkező emberek körében, az összes bőrtípuson hajlamos a bőrrák kialakulása, beleértve a sötét bőrűeket is.

Kövesse ezeket a tippeket, hogy megvédje a bőrét a napfénytől:

  • Viseljen olyan kalapot, amelynek széles karimája árnyékolja az arcát, nyakát és füleit.
    (A baseball sapkák és kisebb kalapok csak a bőr egyes részeit védik.)
  • Viseljen olyan napszemüveget, amely blokkolja az UV sugárzást, hogy megvédje a szeme körüli bőrréteget.
  • Viseljen hosszú ujjú felsőt, hosszú nadrágot. A szorosan szövött, sötét szövetek a legjobbak.
    (Néhány szövet ultraibolya védelmi tényezővel (UPF) van ellátva. Minél magasabb a minősítés, annál nagyobb a napfénytől való védelem.)
  • Használjon olyan fényvédő termékeket, amelyek legalább 15-ös napvédő faktorral (SPF) rendelkeznek.
    (Egyes orvosok azt javasolják, hogy legalább 30-as SPF-et használjon.)

A napozás fáradtságot okozó hatása

Ha az emberi szervezet a szokottnál melegebb környezetbe kerül (például egy forró napon), a test működésében néhány változás áll be, hogy a szervezet alkalmazkodjon az igénybevételhez és csökkentse a belső hőmérsékletet. Például kitágulnak a véredények („értágulás” jön létre), ezzel több vér tud áramlani a bőr felszínének közelében. Ez lehetővé teszi, hogy a viszonylag melegebb vér kissé le tudjon hűlni a meleg leadásával. Ez a magyarázata az ilyen esetben létrejövő bőrpirosságnak.

A szervezet izzadságot választ ki a bőrön keresztül, ami párolgás révén csökkenti a bőr hőmérsékletét (ezért nem célszerű letörölni az összes izzadságot). A szervezetre rótt többlet munka miatt megnő a pulzusszám, és a metabolizmus sebessége (a szervezet működéséhez szükséges kalória elégetése), ezek miatt fáradtabbnak és álmosabbnak érezzük magunkat. Ezeken felül a legtöbb ember szinte állandóan dehidratált állapotban van (kevesebb folyadék van a szervezetében, mint ami szükséges lenne), ennek egyik tünete szintén a fáradtság.

A Napnak a bőrre kifejtett hatása szintén növeli a kiszáradást. Kisebb bőrégések következnek be, módosul a pigmentáció és apró ráncok alakulnak ki a napozás hatására. Ezek a kémiai és fizikai változások a szervezetet arra ösztönzik, hogy a változásokat helyreállítsa, ez energia felhasználásával és fáradtsággal jár. Ha a bőr leégése megkezdődik, a szervezet többi részéből folyadék áramlik a sérült bőrfelülethez, hogy annak helyreállítása megindulhasson, vagyis ez kiszárítja a szervezet többi részét, továbbá kevesebb folyadék marad az izzadáshoz, tehát a hűtési folyamat is hátrányba kerül.

A túl nagy meleg miatt hőguta is kialakulhat, ami életveszélyes is lehet. Ennek kezdeti tünetei: erős izzadás, gyors pulzus, álmosság vagy szédülés. Ezek súlyosbodását megelőzendő hűvösebb helyre kell vinni az illetőt, és vizet kell vele itatni. Ha a tünetek nem csökkennek egy órán belül, orvosi segítséget kell kérni.

Forrás:

https://www.nih.gov/

wikipedia

Gyógyulás magazin
Címkék: napozásnapozási tanácsok